Inspiratie

Hoe sterker je team, hoe beter het werkt.

5 tips van TACT voor jou en je team

Hierbij een aantal tips uit de praktijk van ons werk met individuen en teams.

Tip 1: Vergader met behulp van ‘bottom lining’

Hoe: Je kunt jezelf aanleren om in overlegsituaties zo veel mogelijk te ‘bottom linen’*. Dit betekent dat je je beperkt tot de kern van wat je wilt zeggen, zonder omwegen. Meer vertellen kan altijd nog.

Waarom: Als je er lang over doet om je punt te maken, kun je onbedoeld aan effectiviteit inboeten. Bijvoorbeeld wanneer je al pratende je gedachten vormt, of omdat je graag anderen mee wilt nemen in je gedachtegang. Dit vraagt veel van de aanwezigen, omdat ze (te) lang niet weten wat je precies wilt zeggen of waar jouw verhaal heengaat. ‘Bottom lining’ draagt bij aan helderheid in vergaderingen, voorkomt afhaken en zorgt voor het optimaal benutten van kostbare overlegtijd.

*Het concept ‘bottom lining’ leerden wij bij de opleidingen van the Co-active Training Institute.

Tip 2: Bevraag sollicitanten op ‘aandeelhouderschap’

Hoe: Vraag tijdens selectiegesprekken aan sollicitanten om te beschrijven wat de grootste tegenvaller of mislukking was in hun laatste functie*. Vraag hen wat er in hun ogen aan ten grondslag lag en wat hun aandeel daarin was.

Waarom: Een essentiële kwaliteit van sterke teams lijkt te zijn dat ieder teamlid verantwoordelijkheid neemt voor het verloop van de samenwerking. Dit  ‘aandeelhouderschap in de samenwerking’ helpt om constructief om te gaan met conflictsituaties, zonder naar elkaar te wijzen.

* Peter Hawkins noemt deze vraag in zijn boek Leadership Team Coaching.

Tip 3: Maak slapen hip

Hoe: Creëer in je team een cultuur waarin het niet langer een wapenfeit is wanneer iemand weinig slaapt. Draai het om en toon waardering voor collega’s die hun werkleven zo inrichten dat zij voldoende slapen. De tijd van ‘sleep is overrated’ is voorbij. Ariana Huffington nam het voortouw in het promoten van slaap voor een productiever, gezonder en vrolijker leven en geeft hier en hier tips om beter te slapen.

Waarom: Matthew Walker beschrijft in zijn boek Why We Sleep het overweldigende bewijs voor de noodzaak van voldoende slaap. Voor nagenoeg alle mensen geldt dat zij 7-9 uur slaap nodig hebben om productief, creatief, mentaal veerkrachtig en fysiek gezond te blijven. Ook voor het leren van vaardigheden en het laten beklijven van kennis is voldoende slaap essentieel. Lees vooral het boek, bekijk hier een samenvatting, of luister naar een lezing van de auteur.

Tip 4: Luister als een trampoline

Hoe: Als je een gesprek voert met iemand die je écht verder wilt helpen, leg dan de nadruk op goed luisteren. In dit artikel wordt een onderzoek beschreven naar het gedrag van mensen die door ánderen als effectieve luisteraars worden ervaren: zij doen meer dan alleen ruimte bieden en absorberen. De auteurs noemen het luisteren ‘als trampolines’, waardoor de ander steeds verder/hoger komt.

Manieren om dit te doen zijn: 1. vragen stellen om de ander dieper te laten reflecteren op wat die zegt, 2. een veilige, open sfeer creëren door niet te oordelen, en 3. door af en toe –maar niet te snel – een alternatief gezichtspunt of advies aan te reiken. En ook hier lees je waardevolle tips om in verschillende situaties effectief te luisteren.

Waarom: Effectieve luisteraar zijn of worden is een investering in je team, omdat je daarmee je collega’s versterkt en ze helpt om eigen antwoorden te vinden (en daar is meestal meer draagvlak voor dan voor snel gegeven adviezen). Luisteren als een trampoline is daarbij een effectieve manier om anderen te helpen en dat is op zichzelf al de moeite waard, zoals Adam Grant uitlegt in zijn boek Give and Take.

Tip 5: Discussieer nieuwsgierig

Hoe: In overleggen of discussies in een team bestaat vaak de neiging om standpunten tegenover of naast elkaar te plaatsen. Probeer eens om in plaats daarvan tenminste één vraag te stellen aan je collega over het standpunt dat hij of zij net heeft geventileerd. Bijvoorbeeld: waarom is dat belangrijk voor jou? Wat zie jij als de meerwaarde hiervan? Welk risico wil jij hiermee verminderen?

Waarom: Het klassieke werk Getting to Yes van Fisher, Ury en Patton maakt duidelijk dat het verkennen van belangen effectiever is, dan het uitwisselen van standpunten. Zo houd je de discussie open en constructief. Een vraag stellen helpt om aannames te checken en rust in het gesprek te brengen.

 

Meer tips? Schrijf je hier in, zodat je ze volgend jaar rechtstreeks in je mailbox krijgt. Hier lees je onze tips van vorige jaren.